HOME KONTAKTY MAPA WEBU
SOJUZ TMA - 04M

nosná raketa: Sojuz FG
start: 15. května 2012 v 5:01:23 SELČ
posádka: Gennadij Padalka, (4), velitel, CPK
Sergej Revin, (1), palubní inženýr, CPK
Joseph Acabá, (2), palubní inženýr, NASA
V závorkách je uveden celkový počet letů do vesmíru včetně této mise.
kosmodrom: Bajkonur
vzletová rampa: LC-1
přistání: 17. září 2012 v 04:52:53 SELČ
trvání letu: 124 dní 23 hodin 51 minut a 30 sekund


PRASKLÝ MODUL

První start lodi Sojuz v roce 2012 byl v plánu 30. března, situace se ovšem značně zkomplikovala. Během tlakových zkoušek (prováděné při 3 atmosférách, běžné zatížení při letu nepřekročí 1,3 až 1,5 atmosféry) se v modulu objevila malá netěsnost. Podrobnější průzkum následně ukázal, že některé vnitřní plochy modulu jsou zkřivené a „vyboulené“. Návratový modul praskl v místě, kde je umístěn manévrovací systém trysek, užívaných při návratu lodi na Zemi a začal z něj unikat vzduch. Výsledkem je nepoužitelnost modulu k pilotované misi a jeho vyřazení de facto do šrotu.
Skutečnosti oznámil ve čtvrtek 2. února 2012 Mike Suffredini, manažer programu ISS z Johnsonova kosmického střediska v Houstonu, v audiokonferenci pro média. Loď Sojuz TMA-04M s poškozeným návratovým modulem měla být využita pro start tří kosmonautů ke stanici ISS na konci března, návratový modul je však nepoužitelný. Rusové se podle Suffrediniho rozhodli, že urychlí přípravu další lodě Sojuz, která převezme úlohu své kolegyně s poškozeným návratovým modulem a dopraví do kosmu březnovou posádku, je však samozřejmé, že start hodně sklouzne.
Protože vyměnit pouze návratový modul by bylo nebezpečné vzhledem k mírným odlišnostem mezi jednotlivými exempláři lodí Sojuz (některé systémy by nemusely stoprocentně spolupracovat), jednodušší a vhodnější bude výměna celé lodě, z toho však vyplývá, že každá posádka bude nyní startovat v lodi, určené až pro posádku následující, toto letos zapříčiní poměrně dlouhé odklady startů, příprava nové lodě zabere nějaký čas. Několik posádek tak započne svou misi se zpožděním, několik posádek si bude muset prodloužit pobyt na stanici, aby operace na ISS netrpěly dlouhou přítomností pouze tří kosmonautů.

VYŠETŘOVÁNÍ

Rusko ustanovilo komisi, která má vyšetřit příčinu netěsnosti Sojuzu a zajistit, aby se to už neopakovalo. Je to v poslední době další neúspěch ruského kosmického programu, za posledních několik měsíců jmenujme pád rakety Sojuz se zásobovací lodí Progress loni v srpnu a následné ochromení provozu ISS kvůli přerušení letů raket Sojuz nebo neúspěch sondy Fobos-Grunt k Marsu v listopadu. Podle Suffrediniho však žádný z těchto incidentů není ukazatelem nějakých hlubších problémů ve společnosti Energia, jež v Moskvě vyrábí lodě Sojuz a Progress. "Tato událost (zničení návratového modulu lodi Sojuz) je velmi nešťastná ale, víte, toto je komplikovaný byznys a takové věci se zkrátka stávají. Pro mě to není náznak nějakých hlubších problémů ve společnosti Energia. Neznám příčinu incidentu, mohlo jít o chybu regulátoru, mohlo to být selhání lidského faktoru, Rusové na tom pracují. Já plně věřím, že najdou příčinu a v budoucnu se to již nestane," prohlásil Suffredini.
(Převzato z portálu ASTRO.CZ)

VZTYČENÍ VLAJEK

4. května 2012 na kosmodromu Bajkonur proběhlo tradiční slavnostní vztyčení vlajek. Členové hlavní (Padalka, Revin, Acaba) a záložní (Novickij, Tarelkin, Ford) posádky vztyčili vlajky Ruska, USA a Kazachstánu. Ceremoniálu se zúčastnili zástupci Roskosmosu, Kosmického střediska Južnoje, představitelé města Bajkonur a Národní kosmické agentury Kazachstánu.

ZABEZPEČENÍ STARTU

Bezpečnost startu kosmické lodě Sojuz TMA-04 M, bude zajišťovat 8 letadel, 12 vrtulníků a pátrací a záchranná loď Mašuk, která vyplula na Japonské moře. Systémy nouzové záchrany ruských kosmických lodí Sojuz zabezpečují záchranu posádky na libovolném úseku letu – od okamžiku oddělení nosné rakety od startovací plochy prakticky až do té doby, než se loď dostane na oběžnou dráhu. Letadla a vrtulníky jsou za tímto účelem soustředěny na 11 letištích.

ÚSPĚŠNÝ START

Kosmická loď Sojuz TMA-04M odstartovala v úterý 15. května 2012 v 5:01:23 SELČ z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. V 5:10 SELČ dosáhla úspěšně oběžné dráhy a oddělila se od horního stupně nosné rakety Sojuz FG.

EXPERIMENTY

Posádka sojuzu veze na ISS osm pouzder s lidskými kostmi, na nichž se bude zkoumat postup odvápnění v podmínkách dlouhodobého beztížného stavu. Experiment, který začal už v červnu 2011, má nahradit dosavadní výzkumy, při nichž se úbytek vápníku sledoval pouze ve vzorcích moči. Zkoumat budou také vliv radiace na kriticky důležité orgány lidského těla a možné metody ochrany.
Kosmonauty na palubě orbitálního komplexu čeká výuka cizích jazyků. Acaba má zájem o hlubší studium ruštiny. Ruská část posádky se zas má učit španělsky; americký astronaut je totiž původem z Portorika. Komunikačním jazykem bude nicméně angličtina.


ÚSPĚŠNÉ PŘISTÁNÍ



V neděli 16. září 2012 kolem 19:30 SELČ zahájili velitel Sojuzu Gennadij Padalka a jeho dva kolegové přesun do svého plavidla. Čekaly je prověrky a přípravy komunikačních a ostatních systémů Sojuzu, který po celou dobu mise včetně příprav na odlet v posledních dnech nevykazoval žádné známky poruch, takže pro obavy nebyl důvod.
Uzavření poklopů mezi lodí a stanicí přišlo ve 22:12 SELČ, s malinkým zpožděním oproti plánu, cca tři hodiny před plánovaným odletem od stanice. Ale že to byly nabité tři hodiny: prověrky, zda poklopy dobře zapadly a následné vypuštění vzduchu z malého tunelu mezi lodí a stanicí, přepnutí Sojuzu na vlastní elektrické zdroje, navlékání do skafandrů Sokol, vyžadovaných při přistání bezpečnostními předpisy, připoutání se do křesel návratového modulu (zejména tyto dvě činnosti vyžadují ve stísněných podmínkách už tak malého Sojuzu značné úsilí), otevření zámků stykovacího uzlu na modulu Pojsk, otočení celé obrovské stanice o 90 stupňů, aby se Sojuz nevzdaloval směrem nahoru, kam Pojsk míří při normální orientaci komplexu.
V návratovém modulu Sojuzu jsou přirozeně tři křesla, prostřední obsadil Padalka coby velitel lodi, po jeho levici "usedl" (spíše veplul) Revin jako kopilot neboli palubní inženýr a po pravé ruce měl Padalka Acabu jako letového inženýra, asistujícího z opačné strany.
Po potvrzení "vše OK a připraveno", které zaznělo z paluby Sojuzu a stanice, z řídících středisek v Moskvě a Houstonu, vyslal Padalka z křesla velitele příkaz k otevření zbylých zámků a spon stykovacího uzlu na straně Sojuzu. O tři minuty později, v pondělí 17. září v 01:09 SELČ, přesně podle plánu, se uvolnilo několik pružin ve stykovacím portu a poslalo Sojuz pryč rychlostí asi decimetr za vteřinu, k fyzické separaci došlo ve výšce 405,5 km nad městem Nairobi (Keňa, Afrika). Díky osvětlení exteriéru stanice mohla posádka odlétající lodi komentovat svůj výhled na orbitální komplex.
3 minuty po fyzické separaci Sojuzu, provedl velitel vzdalující se lodi Padalka 15vteřinový separační zážeh, jež zvýšil rychlost odletu od stanice o 0,5 m/s. Díky zážehu loď dosáhla vzdálenosti asi 12 kilometrů od stanice, ve které v 03:56 SELČ provedla zásadní manévr: zážeh hlavního motoru proti směru letu na 4 minuty a 16 vteřin, dosáhla zpomalení o 115,2 m/s a začala klesat do zemské atmosféry. Z města Arkalyk v Kazachstánu po potvrzení brzdícího manévru odstartovalo 6 záchranných vrtulníků, dalších 6 ze vzdálenějšího města Kustanai již bylo na cestě. Po úspěšné separaci modulů Sojuzu v 04:25 ve výšce 140 km pomocí pyrotechnických šroubů následoval za 3 minuty vstup do atmosféry ve výšce něco málo přes 120 km. Posádka si "užívala" přetížení 4-5 G a plameny za oknem.
Prakticky celý sestup od separace modulů až do navázání spojení se záchrannými oddíly v místě přistání probíhal bez radiového spojení s kosmonauty, což je ale v případě lodí Sojuz docela obvyklé, Sojuz totiž na rozdíl od raketoplánu nevyužívá jako radiovou přenosku satelity na orbitě ale stanici ISS, která byla v čase sestupu Sojuzu dost vysoko a v nevhodné orientaci svých antén S-pásma vzhledem k anténám Sojuzu. Nějaké "závany" telemetrie se do řídícího střediska přesto dostaly, i když éter jen šuměl.
V 04:38 zahájil počítač Sojuzu sekvenci otevírání padáků, řídící středisko bylo stále bez spojení a povědomí, co se nahoře děje. Zakrátko však záchranné oddíly ve stepi hlásily blížící se Sojuz na velkém hlavním padáku a na obrazovce řídícího střediska se objevily jeho záběry. Hodinu a 43 minut po místním východu slunce, v 08:53 místního času v Kazachstánu, v 04:53 SELČ, po zážehu brzdících raket, produkujícím mrak prachu, úspěšně dosedl návratový modul Sojuzu TMA-04M do kazašské stepi asi 85 kilometrů severně od města Arkalyk.
(Převzato z portálu ASTRO.CZ)



Externí odkazy

  • SOJUZ TMA-04M na stránkách diskuzního fóra NASASPACEFLIGHT.COM


  • Pilotované lety | Rakety | Raketoplány | Sondy | Kosmodromy | Kosmonauti
    2007-2012 © KOSMONAUTIKA.CZ Všechna práva vyhrazena. Designed by František Zajíček