HOME KONTAKTY MAPA WEBU
ATV 3 (Automated Transfer Vehicle) EDOARDO AMALDI

start: 23. března 2012 v 5:34 SEČ
zánik:
nosná raketa: Ariane 5 ES
hmotnost (vzletová): kg
kosmodrom: Kourou v Jižní Americe
životnost:
délka lodi: m
nosnost: kg

OTEC ITALSKÉHO KOSMICKÉHO VÝZKUMU

„Amaldi byl jedním z mála, kteří v poválečných letech spustili proces, na jehož konci bylo založení organizace ESRO, která se později transformovala do ESA. Je obecně známých faktem, že od padesátých let minulého století byla vizionářská myšlenka spojené evropské kapacity směřující k průzkumu vesmíru v hlavách jen několika prominentních vědců – a že Edoardo Amaldi měl mezi nimi významné místo.“

Edoardo Amaldi byl vůdčí postavou v italské vědy ve dvacátém století, zvláště v oblasti základní experimentální fyziky. Ve třicátých letech byl v Římě členem skupiny mladých vědců vedených Enricem Fermim, která učinila slavný objev pomalých neutronů. Ten později vedl k výrobě jaderného reaktoru. Ve třicátých a čtyřicátých letech se podílel na jaderné fyzice a posléze přesedlal na zkoumání kosmického záření a výzkum na poli částicové fyziky. V sedmdesátých letech se pak stal pionýrem na poli pátrání po gravitačních vlnách.
První loď ATV nesla jméno francouzského vizionáře a spisovatele sci-fi Julese Verna, druhá pak poctí německého matematika a astronoma Johannese Keplera. A právě Amaldiho jméno ponese třetí evropská transportní lod'.


DOPRAVA NA KOSMODROM



Nákladní modul absolvoval důkladné testování v německých Brémách, a je nyní připravený pro cestu do vesmíru začátkem příštího roku. ATV-3 Edoardo Amaldi je transportován do Latinské Ameriky lodí ve třech kontejnerech, zároveň je doprovázen dalšími 45 kontejnery dodatečného vybavení. Na kosmodromu bude nákladní modul kompletován a projde dalšími extenzivními testy, následně bude implementován na raketu Ariane 5 a propojen s jejími systémy, ke startu by měl být modul připraven na jaře 2012.

Hlavním vedoucím operací bude kosmonaut ESA André Kuipers, který bude ATV sledovat během přibližování a připojování. André společně se svým kolegou z posádky Olegem Kononěnkem budou sledovat přibližování ATV. Jsou přitom nachystáni zasáhnout v případě, že nějaký problém zabrání ATV v automatickém připojení. Přesný navigační systém povede ATV na dráhu, kde se automaticky připojí k ruskému modulu Zvezda.

PROBLÉMY S ANTÉNOU


Loď ATV-3 měla odstartovat již 9. března, ale při předletové kontrole odborníci zjistili chybné uchycení části nákladu. Nakonec v pátek 23. března v 5:34 SEČ úspěšně odstartovala raketa Ariane z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně s doposud nejtěžším nákladem, který byl vyslán v lodi bez posádky k ISS.
Start, navedení na výchozí oběžnou dráhu i separace lodi ATV-3 od posledního stupně rakety Ariane proběhly na výbornou. Poté přišlo na řadu vyklopení solárních panelů a komunikačních antén.
Řídící středisko v jihofrancouzském Toulouse zaznamenalo vyklopení antény ADB, signál ze senzoru, že anténa je zabezpečena ve vysunuté pozici, však již nepřišel. Celý název antény je Proximity Link Antenna Boom, slovo Proximity překládáme jako blízkost, čemuž také odpovídá její účel: slouží k přímé komunikaci a synchronizaci dat při příletu ke stanici ISS. Jeden přijímač/vysílač se nachází na ISS, druhý na palubě ATV. Systém využívá posádka kosmické stanice k monitorování funkcí bezpilotního náklaďáku při jeho příletu k ISS. Tým v Toulouse vzniklou situaci konzultoval s techniky a dospěli k závěru, že chyba může být v senzoru nebo, mnohem hůře, v samotné anténě systému ADB. Někoho napadlo, že nejistotu může rozseknout vizuální kontrola antény zvenku. V sobotu 24. března, den po startu, tedy bylo rozhodnuto požádat o pomoc posádku ISS, zda by nepořídili HD fotografie lodi ATV-3 Amaldi, míjející stanici jen o asi 100 kilometrů níže, fotky by zodpověděly dotazy o poloze antény ADB. Posádka ISS samozřejmě pomoc neodmítla (i přes narušení volné neděle) a fotografie pořídili v neděli mezi 08:55 a 09:15 SELČ, když se ATV pohybovalo asi 104 km pod stanicí. ATV se dokonce na příkaz ze Země trochu pootočilo, aby fotografům na ISS ukázalo zlobivou anténu.
Co se však nestalo v řídícím středisku v Toulouse prakticky přesně v době, kdy na ISS vznikaly fotografie ATV? Telemetrický signál z dosud mlčícího senzoru v neděli 25. března v 09:03 SELČ ráno ohlásil, že anténa je zabezpečena ve správné pozici! Tím problém skončil.
Daniel Firre, letový ředitel ESA, který v té šťastné chvíli vedl směnu v Toulouse, později prohlásil, že příčin náhlé změny signálu ze senzoru je možných vícero, od vibrací při činnosti motorů přes zahřívání Sluncem až po možné rozmrznutí nějaké nečistoty, jež mechanismus blokovala. "Tento signál (zabezpečení antény ADB) potvrzuje perfektní chování ATV, všechny jeho systémy fungují bezvadně a pozemní týmy jsou šťastné a věří tomuto úžasnému plavidlu," řekl Firre.
(Převzato z portálu ASTRO.CZ)

SPOJENÍ S ISS

Edoardo Amaldi se připojil k modulu Zvezda ruského segmentu ISS 29. března 2012 v 0:31:17 SELČ. Závěrečná fáze spojení těles probíhala automaticky za kontroly kosmonautů Kononěnka a Kuiperse z paluby stanice. Posádka ISS tvrdila, že spojení bylo velice měkké, údajně nepocítili nic neobvyklého a jen stěží by na základě vlastních pocitů určili přesný okamžik spojení. 45 m3 prostoru, který vznikne po vyložení nákladu z lodi, využijí jako další pracovní prostor do doby, než se naplní odpadem a vyšle ke shoření v atmosféře. Údajně je ATV nejklidnějším prostorem ISS a tak se tam obyvatelé ISS často uchylují k pracovní činnosti.
K otevření průlezu a prvnímu vstupu posádky do ATV došlo 29. března v 16:15 SELČ. Posádka nejprve instalovala vzduchový filtr. Ten měl za úkol odstranit z atmosféry modulu případné nečistoty, které se mohly vyskytovat. Třicátého března následovala instalace ruského vzduchového filtru POTOK, který má za cíl odstranit z ovzduší případnou bakteriologickou kontaminaci, k níž mohlo dojít na zemi ještě před uzavřením průlezu před startem.

SELHÁNÍ ELEKTRICKÉHO SYSTÉMU

Ve 3:39 SELČ došlo na ATV k selhání jednoho ze dvou kanálů palubního elektrického systému, který ovládá propojení přívodu elektrické energie z modulu Zvezda.
„Loď ATV je navržena tak, aby si s podobným selháním poradila, takže selhavší systém promptně odstavila. Tím došlo k přechodu do zabezpečeného stavu,“ vysvětlil manažer operací rozhraní ATV Charlotte Beskow.
„Je to podobné, jako když vám doma vypadne jistič. V první chvíli netušíte, co se pokazilo, ale váš dům je v bezpečí.“
Pozemní týmy následně vydaly příkaz k izolaci elektrických systémů ATV od zbytku kosmické stanice.
„Pro jistotu jsme požádali posádku, aby začala urychleně vykládat prioritní náklad. To pro ten nejhorší možný případ, kdy by se nepodařilo obnovit dodávku elektrické energie z ISS do ATV a kdy by za jistých okolností mohl nastat její nedostatek v zásobovací lodi. Pak bychom museli přikročit k jejímu odpojení od stanice,“ vysvětluje letový manažer ATV-3 v ESA Massimo Cislaghi.
„To by ale bylo nezbytné pouze v případě, kdy by se na ATV objevily další odchylky od normálního stavu. Energie dodávaná vlastními slunečními bateriemi na ATV je totiž jinak pro dlouhodobý pobyt u ISS bez dodávky elektřiny ze stanice.“ Po konzultacích mezi posádkou, řídícím střediskem ATV a řídícími středisky ISS v Houstonu a Moskvě, bylo propojení elektrické energie mezi ATV a ISS přepojeno na záložní linku. Elektřina tak začala z ISS do ATV znovu proudit 31. března v 19:30 SELČ. Odborníci nyní vyšetřují příčinu problému, aby zjistili, co přesně stálo za výpadkem elektrické energie.

ZVÝŠENÍ OBĚŽNÉ DRÁHY ISS

Jakmile byl problém s dodávkou energie vyřešený, letoví dispečeři v řídícím středisku zahájili přípravy k prvnímu „testovacímu“ zvýšení oběžné dráhy ISS s pomocí motorů ATV. K němu došlo ve večerních hodinách dne 31. března. Motory ATV pracovaly 351 sekund, čímž zvýšily rychlost ISS o 1,0 m/sec a zvedly průměrnou oběžnou dráhu o 1,73 kilometru.
„Během testu změny oběžné dráhy jsou motory ATV řízeny ruskými počítači v modulu Zvezda,“ uvádí Charlotte Beskow.
„Jedná se o standardní test, který vždy provádíme hned, jakmile je to možné po připojení ke stanici.“
Úspěšný testovací zážeh znamená, že loď ATV je připravena na sérii dalších korekcí oběžné dráhy (první je předběžně stanovena na 5. dubna) a na případné úhybné manévry s celou kosmickou stanicí, pokud by hrozilo nebezpečí střetu s jiným tělesem.
(Převzato z portálu ESA.INT)

Na palubě lodi ATV-3 se nachází celkem 7,2 tuny nákladu pro zajištění provozu stanice ISS. Mezi položkami nalezneme např. kyslík, vzduch, vodu, palivo a asi 2200 kg "suchého" nákladu ve formě jídla, zásob, oblečení, léků, výbavy, náhradních dílů nebo např. osobních balíčků pro posádku ISS. Zajímavou položkou v seznamu je právě palivo, do nádrží stanice totiž bude přečerpána pouze část přivezeného paliva, zbytek zůstane na palubě lodi ATV a bude spálen jejími motory při manévrech, při nichž ATV bude hýbat s celým komplexem ISS, např. úhybné manévry před vesmírným smetím, pravidelné zvyšování dráhy nebo prostě jen kontrola polohy a orientace stanice v prostoru.
Za nejcennější zásilku, kterou ATV přivezla považuje ale posádka ISS přístroj označovaný zkratkou FCPA, který slouží jako nejdůležitější komponent systému na přeměnu moči v pitnou vodu. Do dnešního dne byl na ISS takový přístroj jen jeden. V případě jeho poruchy sice zásoby vody na stanici mají, ale pitný režim by nouzové situaci museli přizpůsobit.





ČTĚTE TAKÉ

ATV

ATV - JULES VERNE

ATV - JOHANNES KEPLER

Externí odkazy

  • ATV-3 na stránkách diskuzního fóra NASASPACEFLIGHT.COM
  • ATV-3 na stránkách ESA-ATV BLOG
  • ATV-3 na stránkách fotogalerie FLICKR


  • Pilotované lety | Rakety | Raketoplány | Sondy | Kosmodromy | Kosmonauti
    2007-2012 © KOSMONAUTIKA.CZ Všechna práva vyhrazena. Designed by František Zajíček